0%

Historie stx

Bjarne Larsen Websider

Historie i Gymnasiet (stx)

Historiske perioder

Indtil 500

500-1500

1500-1900

Efter 1900

HistorieUndervisning

Historieundervisningen behandler de begivenheder, dagligdags og sensationelle, som gennem tiderne er foregået mellem mennesker og deres omgivelser, og hvordan de har påvirket menneskets levevilkår gennem tiden, samt hvordan fortiden er blevet og bliver brugt af mennesker.

Lenin fejer magthaverne bort

Den Fortidige Virkelighed

Faget historie har blikket rettet mod fortiden, men ikke kun den fjerne fortid. For alt, hvad der ikke er nutid eller fremtid er fortid. Fortid er altså også, hvad der er sket inden for de sidste år, måneder, uger, dage og timer.

 

Men ikke alle dele af den fortidige virkelighed falder inden for historikernes emneområde.

 

• Historikerne beskæftiger sig først og fremmest med menneskets liv og forhold til naturgrundlaget samt dets rolle i samfundet (i de fleste historiske fremstillinger indgår tydelige samfundsstørrelser som stater, partier, erhver, sociale grupper, institutioner mv.).

 

• Historikerne har blikket rettet mod det studerede emnes placering i tid og sted og søger at sætte emnet i sammenhæng med forhold, der ligger forud for, samtidig med og efter det studerede forhold.

 

• Historikerne beskæftiger sig med forholds udvikling over et tidsforløb og hvordan tolkningen af den historiske udvikling bliver brugt og er med til at skabe den enkeltes identitet og bevidsthed.

 

Historie er videnskaben om samfundets faktiske udvikling. Men også de idéer (ideologier) som påvirker menneskets syn på sig selv og dets omverden, og dermed den enkeltes holdninger og handlinger er en del af historien. Historie er både et humanvidenskabeligt (humanistisk) og samfundsvidenskabeligt fag.

Historie i Gymnasiet (stx)

Historiefagets kernestof er centrale begivenheder, perioder og udviklingslinjer i såvel Danmarks, Europas og verdens historie.

 

Undervisningen i historie skal tage udgangspunkt i grundskolens faglige niveau, Undervisningen skal i fortrinsvis organiseres i 8-15 forløb med udgangspunkt i fagets kernestof og supplerende stof, og relateres til eller tage udgangspunkt i elevernes egen samtid.

 

Hovedsigtet med nogle forløb er at skabe overblik, mens det for andre er fordybelse, og tilrettelægges så forskellige aspekter af historisk og kulturel forandring belyses. Forløbene skal tilsammen dække de tidsafsnit som kernestoffer er opdelt i.

 

Undervisningen tilretteslægges således, at der er en klar faglig progression:

  • problemstillinger
  • metodiske krav, herunder indragelse af forskellilge
  • anvendelse af faglige begreber
  • evne til præcis og nuanceret mundtlig og skriftlig formidling

Progressionen skal sikre elevernes studieforberedende skrivekompetance, almendannelse og kvalificering af deres historiske bevidsthed.

 

Udadvendte aktiviteter som ekskursioner, feltarbejde, samarbejde med museer, mm. skal være repræsenteret i undervisningen.

 

I slutningen af 1.g udarbejdes en dansk-historieopgave i forlængelse af et forløb i samspil med dansk. I forløbet lægges vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdighederne og relevante metoder i fagene. Forløbet skal have et omfang af minimum 10 timer i hvert fag. Dank-historieopgaven indgår i en mundtlig evaluering af den afleverede opgave.

 

I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.

Kernestoffet

Historiefagets kernestof er opdelt i nedenstående fire perioder. Der skal indgå mindst ét forløb med hovedvægten på hver af de fire perioder:

Indtil 500

500-1500

1500-1900

Efter 1900

Forløbene skal tilrettelægges så mindst to forløb tager udgangspunkt i Danmarks historie, og mindst ét forløb tager udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.

 

Historiefagets faglige mål kan ikke opfyldes ved hjælp af kernestoffet alene, men skal også suppleres med stof, hvor der arbejdes med andre historiske temaer og fordybelse i udvalgte emner.

 

Det supplerende stof skal sammen med kernestoffet medvirke til opfyldelse af de faglige mål gennem fordybelse i udvalgte emner.

 

Omfanget af det faglige stof skal svare til 500-700 sider.

 

Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

 

Kernestoffet i histore er:

  • Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie.
  • Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
  • Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
  • Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie.
  • Stats- og nationsdannelser (herunder Danmarks) nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
  • Politiske og sociale revolutioner.
  • Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
  • Holocaust og andre folkedrab.
  • Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
  • Globalisering.
  • Historiebrug og -formidling.
  • Historiefaglige teorier og metoder.

Faglige Mål

De faglige mål i historieundervisning er, at du skal kunne:

 

Redegøre for centrale udviklingsjinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorien, herunder sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.

  • Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne.
  • Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
  • Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtis samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
  • Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde dig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien.
  • Reflektere over, hvordan indsigt i historien kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
  • Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til nutiden.
  • Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
  • Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

De faglige mål skal opnås gennem arbejdet med historiefagets kernestof, som er centrale begivenheder, perioder og udviklingslinjer i såvel Danmarks, Europas og verdens historie. Herudover skal der suppleres med stof fra andre historiske temaer og fordybelse i udvalgte emner.

3-årigt forløb

Billeder mv. er hentet fra Wikimedia Commons, Creative Commons o. lign. Public Domains. Hvis du er rettighedshaver til illustrationer og mener, at dine rettigheder er overtrådt, må du henvende dig til ObscureEmail, og de vil straks blive fjernet.

Bjarne Larsen

© 2025

 

Opdateret 1.1.2025

I Vicini Vin

I Vicini Vine

VinKøb

VinSmagning

IdéHistorie

Filosoffer i tidsperioder

 

Om Revolution

Revolution/Oprør efter 1775

Jonna Brandhøj Malerier

Eksempler på Malerier

Eksempler på Strikvarer